Rubbella in de Aktueel

TEKST MARK SMIT (Aktueel)

Dit is de advertentie die Quote 500 te ver vond gaan

Adv-Autodigitaal

 

Of ze de foto nou iets te sexy vonden of de bijbehorende tekst te dubbelzinnig, weten we nog steeds niet. Maar feit is dat de advertentie hiernaast ongeschikt werd bevonden voor plaatsing in de Quote 500. En dat terwijl daar toch juist de doelgroep zit voor bolides in deze prijsklasse. Anyway: je kunt je er als Aktueel-lezer in ieder geval in alle opzichten aan verlekkeren.

Hoe zou zo’n Aston Martin nou eigenlijk rijden? lk bedoel: we kennen hem allemaal uit de film en weten wat z’n reputatie is. Maar hoe moet het voelen om zélf plaats te nemen op dat ongetwijfeld zalige zachte leer en vervolgens met één druk op de knop die V8-motor te laten brullen. Zou je dan niet heel even het gevoel hebben dat je in de hemel bent beland?
Nou is de tijd dat de bomen tot in de hemel leken te groeien alweer enige tijd voorbij. Ongeacht de vraag hoe lang dit kabinet het volhoudt, we weten nu al dat Schraalhans keukenmeester is. Een jaartje of zes terug had je op basis van de overwaarde van je huis nog best een halve ton los kunnen peuteren om inderdaad een van de auto’s op de pagina hiernaast te kopen (al was het ‘maar’ die Audi S5 waar óók een V8 in ligt). Nu zul je dat geld zelf op moeten hoesten en het er niet alleen voor over moeten hebben, maar ook over moeten hebben. En dus hoefde Jan van der Leij, eigenaar van Autodigitaal.com helemaal niet lang na te denken toen hij werd gebeld met de vraag of hij wilde adverteren in de Quote 500 die traditioneel in november verschijnt. Een van zijn ‘concurrenten’ staat er ook steevast in en het tarief was alleszins schappelijk. Alleen wilde hij, om zich te onderscheiden, zélf bepalen hoe die advertentie er precies uit zou komen te zien.

DSC_0592

 

Een middagje brainstormen met zijn vriendin (inderdaad, die mevrouw in dat strakke latexpak) leverde op voorhand twee slogans op die allebei grappig genoeg waren en ook op een leuke manier dubbelzinnig. Eentje viel af omdat hij veel te lang was en grammaticaal ook een beetje rammelde (“Not Only On Our Luxury Cars is Rubber Sexy”), maar de andere paste precies over de hele breedte van een pagina. Dat werd hem dus: “What’s A Car Without Rubber?” Hij zag het al helemaal voor zich en had de opmaak ook al helemaal in zijn hoofd. Links en rechts een stuk of acht onverkochte auto’s en in het midden – met een vette knipoog – het boegbeeld van het bedrijf Rubbella in loeistrak rubber. Altijd leuk zo’n eyecatcher en we leven nou eenmaal niet meer in de Victoriaanse tijd. Plus: als mensen latex meteen associëren met ‘kinky’, dan is dat in zekere zin hun eigen probleem en hun eigen kronkel.
Maar goed, toen begon het gebakkelei met de beeldredacteur van Quote die zelf iets heel anders, zeg maar iets meer ingetogens, in gedachten had. in het eerste voorstel (dat wat Van der Leij betrof meteen de prullenbak in kon) was het model zelfs helemaal weggemoffeld tegen een zwarte achtergrond en niet meer dan een paar centimeter hoog. Niet alleen schoot het zo zijn doel voorbij, het sloeg ook nergens meer op.
Maar, ook al is de klant koning, veel verder dan dat mocht het van Quote echt niet gaan.
Nou zitten er aan dit verhaal natuurlijk twee kanten, want morgen kan er bij ons óók een advertentie worden aangeboden die te plat is of te lelijk of te goedkoop. Maar dit vonden wij persoonlijk veel te leuk en ook veel te sexy om in de vergetelheid te laten verdwijnen. Hoe meer sjieke Audi’s en Aston Martins er op de openbare weg rijden, hoe beter. Dus als wij daar ons steentje aan bij kunnen dragen, dan doen we dat natuurlijk graag. Dus staat op pagina 20 de advertentie die Quote te ver vond gaan, maar die wij nog lang niet ver genoeg vinden gaan. Want als we dan niet genoeg kapitaal bij elkaar kunnen sprokkelen voor een Ferrari F430 Spider (sterker: hij kost zelfs tweedehands meer dan twee modale jaarsalarissen), dan kunnen we in ieder geval nog wel iets meer laten zien van de uitdagende creaties van Rubbella én van de bedenkster van al dat moois. Auto’s staan er elke maand genoeg in Aktueel, maar hier kunnen we nou eenmaal niet genoeg van krijgen. ls het van oudsher al niet zo dat je snelle bolides het beste verkoopt met sexy babes? Waarom lopen er anders van die strak gesneden topmodellen rond op al die internationale autoshows waar journalisten voor worden uitgenodigd? Dat bedoelen we maar, dus hoeven we ook niet te doen of we ineens roomser zijn dan de Paus. Wat we voortaan in ieder geval niet meer zullen doen, is het woord ‘strak’ gebruiken zonder stiekem heel eventjes te denken aan déze foto’s…

DSC_0567

IMG_0053

IMG_0054